Berkenaan
Kerangka Anti Rasuah Kumpulan Hai-O
UNTUK PENGEDAR
SAHAJIDAH
HAI-O MARKETING SDN. BHD. (“Syarikat” / “SHOM”) komited untuk
menjalankan perniagaan dengan mematuhi undang-undang dan secara beretika di
samping menjunjung dan mengamalkan nilai-nilai murni korporat Syarikat. SHOM
mengharapkan tahap integriti, kejujuran, keterbukaan dan ketelusan yang
setanding turut diamalpakai oleh Pengarah, Kakitangan, Pembekal, Pengedar dan
Rakan Perniagaan ketika berurusniaga dengan SHOM.
Kod
Etika ini menggariskan standard amalan perniagaan beretika dan tingkah laku
yang diharapkan oleh SHOM daripada Pengedar (ahli berdaftar sama ada individu
ataupun entiti perniagaan). Kod ini menjadi rujukan bagi Polisi Anti Rasuah
Kumpulan Hai-O dan secara kolektifnya menggalakkan amalan perniagaan yang baik
dan lestari.
Syarikat
mengambil pendekatan tidak bertolak ansur langsung terhadap sogokan dan tidak
akan memberikan sogokan kepada mana-mana pihak untuk apa-apa tujuan sekali pun.
Semua pengedar dilarang meminta, menerima, menawarkan ataupun memberikan
apa-apa jua bentuk rasuah semasa menjalankan perniagaan Syarikat. Semua
pengedar mestilah merujuk, memahami dan mematuhi Polisi Anti Rasuah Kumpulan
Hai-O.
Apabila
berhadapan dengan percubaan rasuah, pengedar yang ditawarkan rasuah ataupun
diminta untuk memberikan rasuah mestilah menolak tawaran atau pemberian rasuah
tersebut dan segera melaporkan kepada Unit Pematuhan SHOM di coe@shom.com.my.
Mana-mana
pengedar yang didapati terlibat dengan perlakuan rasuah sama ada memberi
ataupun menerima, akan ditangani secara serius oleh Syarikat termasuklah
penamatan keahlian dan melaporkannya kepada pihak berwajib yang berkenaan.
Semua pengedar mestilah:
a) tidak terlibat dalam kegiatan penipuan,
rasuah, sogokan, pemerasan atau apa-apa perlakuan haram ketika menjalankan
perniagaan dengan atau bagi pihak SHOM;
b) tidak terlibat dengan apa-apa bentuk pengubahan wang
haram ataupun aktiviti pembiayaan keganasan;
c) patuh dengan undang-undang dan peraturan
yang digunapakai di negara di mana pengedar menjalankan perniagaan termasuklah
mana-mana negara di penawaran produk ataupun perkhidmatan berkenaan
dijalankan.
d) mengamalkan persaingan secara sihat dan
adil menurut undang-undang dan mengelakkan aktiviti yang menyekat persaingan
sihat;
e) Patuh terhadap mana-mana undang-undang dan
peraturan yang berkenaan yang mungkin berubah dari masa ke masa;
Semua pengedar mestilah:
a) menjalankan perniagaan, sama ada dengan
SHOM atau bagi pihak SHOM, dengan penuh integriti, kejujuran, keadilan,
keterbukaan dan ketelusan. Maklumat yang diberikan dalam amalan perniagaan
mestilah tepat dan tidak mengelirukan;
b) penuh bertanggungjawab dalam menunaikan
amanah (berdasarkan kontrak rasmi, surat perlantikan atau apa-apa dokumen lain)
c) Melindungi kerahsiaan maklumat iaitu dari
maklumat sensitif hingga data peribadi yang
berkaitan urusan perniagaan dan tidak menggunakan maklumat berkenaan untuk
kepentingan peribadi secara langsung ataupun tidak langsung.
Semua pengedar mestilah:
a) mengelakkan situasi daripada terjadinya
percanggahan kepentingan sama ada keadaan tersebut benar-benar terjadi,
berkemungkinan terjadi ataupun dirasakan terjadi. Percanggahan kepentingan
boleh terjadi apabila kemampuan untuk menunaikan tanggungjawab terhadap SHOM
terganggu akibat kepentingan pihak luar ataupun kepentingan peribadi ataupun
faktor-faktor lain.
b) melapor/mengisytiharkan kemungkinan
wujudnya percanggahan kepentingan kepada pihak berkuasa SHOM secepat mungkin
untuk SHOM menilai keadaan tersebut dan mengambil tindakan sewajarnya.
Semua pengedar mestilah mengambil langkah wajar berikut:
a) memastikan kesihatan dan keselamatan pihak
berkepentingan, dan mewujud serta
mengekalkan persekitaran kerja yang kondusif dan produktif
b) meminimumkan impak operasi dengan usaha
yang bersungguh-sungguh untuk melindungi persekitaran.
Tertakluk
kepada peruntukan berkenaan urusan perniagaan dengan Syarikat, SHOM berhak
mengaudit pengedarnya dengan biaya dan perbelanjaan SHOM berhubung kepatuhan
pengedar terhadap Kod Etika. Pengedar mestilah memberikan kerjasama serta
memberikan maklumat dan dokumen yang diperlukan kepada auditor SHOM,
terutamanya maklumat dan dokumen yang berkaitan kepatuhan undang-undang dan
peraturan.
Semua pengedar mestilah melaporkan keprihatinan tentang mana-mana pihak yang disyaki melanggar Kod ini dengan menggunakan mekanisma whistle-blowing di bawah Polisi Whistle Blowing SHOM kepada Unit Pematuhan menerusi email: coe@shom.com.my.
Semua laporan akan dilayan secara sulit.
Dikeluarkan pada 28 Mei 2020