5 Cara Mudah untuk Kekal Hidrat

Semua sedia maklum, sebahagian besar dari tubuh kita terdiri daripada air. Jumlah kandungan air da...

Semua sedia maklum, sebahagian besar dari tubuh kita terdiri daripada air. Jumlah kandungan air dalam badan mungkin berbeza bergantung kepada umur, jantina dan tahap hidrat seseorang itu.

 

Namun, sedarkah anda apakah petanda sekiranya badan anda kritikal dan kekurangan air? Semak tanda-tanda di bawah:

  • Selalu berasa dahaga
  • Mulut kering
  • Tidak kerap membuang air kecil
  • Kulit kering
  • Sering berasa penat
  • Pening
  • Sakit kepala

 

Anda juga boleh mengalami dehidrasi akibat berpeluh, muntah, cirit-birit, atau mengambil ubat diuretik yang menggalakkan kehilangan air dalam badan.

 

5 CARA MUDAH UNTUK KEKAL HIDRAT

1.      MINUM KOPI DAN TEH DALAM JUMLAH SEDERHANA

Kafein di dalam kopi dan teh boleh menyebabkan dehidrasi hanya dalam dos sekitar 250-300 mg, iaitu bersamaan dengan dua hingga tiga cawan kopi 240 ml, atau lima hingga lapan cawan teh (240ml). Ini kerana kandungan ‘caffein stimulant’ yang bertindak sebagai diuretik.


Jadi minumlah kopi dan teh dalam jumlah sederhana mengikut kesesuaian tubuh anda. Tetapi jangan takut untuk menikmati kopi dan teh kerana kafein di dalamnya dapat memberi anda tenaga!